Är den fysiska detaljhandeln påväg att ersättas av detaljhandeln online?

Det finns mycket som talar för att allt fler vänder sig till hemsidor och butiker online då de vill köpa något. I takt med att vi blir allt mer beroende av den digitalisering som sker, såväl som att den digitala utvecklingen ständigt förbättras, är det inte konstigt att vi som konsumenter - utan att många gånger ens reflektera över det - i majoriteten av fallen väljer utbudet och tillgängligheten online före det fysiska. Kanske inte om man vill köpa en pergola och direkt vill få en uppfattning om hur den kommer se ut i verkligheten, men vid köp av mycket annat.  

 

Fördelarna med att handla online är enligt en stor skara människor. Idag är det otroligt smidigt och enkelt att handla online - tillgängligheten är konstant, utbudet såväl som valmöjligheterna obegränsade, och det går snabbt. Samtidigt kan våra ändrade vanor kring handel och shopping bidra till negativa, för många förödande, konsekvenser. 

 

e-handeln kan komma att stå för 40% av detaljhandeln

I och med att frågan om huruvida detaljhandeln online kan komma att växa om, eller rent ut sagt ta över, den fysiska detaljhandeln är en högst aktuell sådan har det under de senaste åren gjorts många undersökningar och studier kring huruvida framtiden faktiskt kan komma att se ut.

 

Det sägs att uppemot 35 000 jobb in detaljhandeln kan ha försvunnit till år 2030, där det även finns en risk (eller chans, beroende på hur man ser på det) att detaljhandeln online då tagit över 40% av detaljhandelns marknad. Längre fram i tiden kan denna siffra med stor sannolikhet vara ännu högre, det åtminstone om intresset för näthandel håller i sig som idag.

 

Investeringar som talar för att den fysiska handeln fortfarande är aktuell

Samtidigt bör man vara medveten om att den fysiska detaljhandeln ännu inte är helt borta. Det vill säga, trots att handeln online idag står för en väldigt stor del av den totala marknaden så finns det mycket som talar för att den fysiska handeln fortfarande är aktuell. 

 

En sådan investering är den som nyligen har påbörjats vid Kungens Kurvas Shoppingcenter i Stockholm. Man planerar att expandera shoppingcentret i stort, där man närmare bestämt ska bygga ut över 28 000 kvm för att konsumenterna ska kunna ta del av fler upplevelser inom mat och skönhet i samma område. 

 

En sådan satsning, som bidrar till utvecklingen och förbättringen av den fysiska handeln, ser i dagsläget ut att landa på en investeringskostnad på omkring 2 miljarder SEK. Skulle det idag inte alls finnas något intresse för att kunna shoppa och göra sina köp i fysiska butiker hade en investering av den typen, och med det fokuset, inte genomförts. 

 

Varför många väljer att handla på nätet

Än idag är den detaljhandel som erbjuds på nätet, trots dess enorma omfattning, inte övertagande det som erbjuds i fysiska former. 

 

Många av de fysiska butiker som finns tillgängliga på den svenska marknaden är fortfarande några av de mest populära, och en stor del av dagens befolkning påstår att ett behov av att kunna göra fysiska köp direkt i butik alltid kommer finnas. De fysiska butikerna har för denna fysiska kontaktpunkt absolut en stor konkurrensfördel i många fall.  

 

Allt blir smidigare på nätet 

Däremot bör man vara medveten om att vi är påväg mot en tid där det som finns tillgängligt online blir mer och mer intressant. Att kunna köpa i princip vad som helst, från hela världen, direkt via datorn eller mobilen gör allt så otroligt mycket smidigare. Och att sen bara inom ett par dagar få det levererat hem eller till närmsta återbud gör inte upplevelsen sämre. 

 

Att allt fler fysiska butiker tvingas stänga ner till följd av att konsumenterna helt enkelt inte konsumerar som de brukar är en naturlig del i vår utveckling. För många kan det kännas fel, men det handlar mer om evolution än konkurrens i många lägen, där e-handeln helt enkelt tillfredsställer behoven hos de moderna köparna bättre. 

 

Den fysiska detaljhandeln finns trots allt kvar i stor utsträckning, och som man kan se från de satsningar och investeringar som fortfarande görs idag - likt den som i skrivande stund pågår vid Kungens Kurva – har många hoppet uppe kring en vidareutveckling och tillväxt av såväl den fysiska som den digitala handeln. Vad framtiden innebär återstår att se.