Wineally flyttar in i Wihlborgs fastighet Prisma, Helsingborg

Foto: Wihlborgs

Med en vindatabas som innehåller över 700 000 viners individuella smak-DNA och enkla lösningar som skapar ökad lönsamhet för vinhandlare och restauranger globalt är potentialen i Wineallys affär onekligen stor. Nu har bolaget flyttat in i större ytor i fastigheten Prisma för att förbereda sig för ytterligare tillväxt.

Wihlborgs är stolta över att vara hyresvärd och arbetsplatspartner för många av de mest spännande entreprenörsbolagen i Öresundsregionen. Ett av dessa är SaaS-bolaget (Software as a Service) Wineally, som erbjuder digitala lösningar för hela vinbranschen. Genom Wineallys Wine & Food Matcher, tillgänglig via anslutna vinbutiker online eller på restauranger som vill erbjuda ultimata mat & vinupplevelser, finner användaren snabbt det bästa vinet baserat på val av maträtter och till exempel pris.

Tydligt intresse för Wineallys tjänster

Vi träffar grundaren Ole Nielsen som är serieentreprenör och som innan han startade Wineally varit vinhandlare i 17 år. Han berättar att ett antal internationella marknadsundersökningar visar att 73 – 88% av vinkonsumenterna är intresserade av Wineallys världsunika tjänster. Inom restaurangbranschen har behovet av ett enkelt kunskapsstöd dessutom ökat efter pandemin, då många ur den erfarna servispersonalen lämnat branschen.

Ole Nielsen tillsammans med kollegan Tina Vinnerborg, CMO på Wineally.

Optimala mat- och vinupplevelser hemma eller på restaurang

Med Wineallys lösning får varje maträtt ett så kallat smak-DNA. På restaurang matchas maträtterna med de viner som finns i restaurangens vinkällare, i en webbshop för vin matchas en maträtt (recept ingår) med vinhandlarens sortiment. Algoritmen som ligger bakom har utvecklats av Wineallys team och några av världens bästa sommelierer. Då 88% av vinkonsumenterna är beredda att betala lite mer för vin om man vet att det kommer att förbättra vin & matupplevelsen så är intäktspotentialen god för Wineallys kunder.

Go-to market-strategi

Vägen till många restaurangkunder går via ett fåtal utvalda partners bland marknadsledande vinhandlare i till exempel Storbritannien.

– Vi har effektiviserat alla processer för att klara av detta. Nu är det tillväxt och intäktsökning som är största prioritering, säger Ole Nielsen.

Wineally trivs bra i sina nya lokaler i fastigheten Prisma i Helsingborg.

Bilder: Wihlborgs