Aspelin Ramm Fastigheter säljer Clarion Hotel Stockholm på Södermalm till fastighetsinvesteraren Nrep. "Vi avyttrar en färdigutvecklad fastighet utanför vår geografiska och organisatoriska kärnverksamhet för att kunna koncentrera oss fullt ut på våra större utvecklingsprojekt i Göteborgsområdet. Genom att vara fysiskt närvarande i närheten av våra fastigheter blir vi ett mer effektivt och lyhört fastighetsbolag," säger Manne Aronsson, vd på Aspelin Ramm Fastigheter.
Clarion Hotel Stockholm, stadens näst största hotell med 532 rum, är beläget vid Skanstull och omfattar en uthyrningsbar yta på 23 700 kvadratmeter. Hela fastigheten är uthyrd till hotellkedjan Strawberry, som drivs av Petter Stordalen.
"Det känns helt rätt att överlåta förvaltningen av fastigheten till Nrep, en stor och välrenommerad aktör inom den nordiska fastighetsbranschen. När vi utvecklade hotellet 2003 trodde ingen annan på projektet ovanför Ringvägen, men nu, drygt 20 år senare, har det blivit en framgång och belönats med flera utmärkelser för sin design och arkitektur," tillägger Aronsson.
Nrep, en internationell fastighetsinvesterare med fokus på hållbar utveckling, genomför förvärvet via sin fond Nordic Strategies Fund V (NSF V). Kristoffer Rask, Investment Manager på Nrep, kommenterar: "Vi förvärvar en välskött och funktionell fastighet som ligger i linje med vår strategi att investera i högkvalitativa tillgångar med starka operatörer i viktiga urbana lägen. Genom att kombinera hållbarhetsfokus med förbättringar av hotellets kommersiella erbjudande skapar vi värde för både gästerna, Strawberry och Södermalm som område."
Aspelin Ramm Fastigheter fokuserar nu på sina utvecklingsprojekt i Göteborgsområdet, inklusive Pedagogen Park i Mölndal, East Square i Gamlestaden och Masthuggskajen i centrala Göteborg. "Vi strävar efter att vara en långsiktig aktör som bidrar med vår expertis inom fastighetsutveckling och stadsbyggnad," säger Aronsson.
Företagets närhet till sina fastigheter och hyresgäster har varit en viktig del av verksamheten och har bidragit till att de två gånger har vunnit priser för nöjdaste kontorshyresgästerna. "Genom att vara nära våra kunder förstår vi deras behov bättre och kan lättare hitta lösningar som förbättrar lokalerna och närmiljön," avslutar Aronsson.