Drottning Silvias konsertsal är en kompromisslös kompromiss mellan teknik, arkitektur och akustik

Fullt utrustad konsertsal, projektor, ljus och ljud.

I Vasastan i Stockholms myller av historiska byggnader och klassisk arkitektur gömmer sig en dold juvel. Ett smycke, tillägnat musiken. En helt ny del av Stockholms musikliv. Men det syns knappt utifrån. Och just det dolda spelade en avgörande roll när Informationsteknik fick uppdraget att fylla rummet med förstklassig teknik.

Av: Amanda Hardwick|  Foto: Informationsteknik/pressfoto

När vi möter Mark Tatlow, musikalisk rådgivare på Lilla Akademien och konstnärligt ansvarig för konsertsalen, slås vi först av arkitekturen. I salens 14 meter höga rum kläs väggarna av guldfärgade balustrader, böljande läktare och höga vackra fönster i flera våningar. Allt omfamnat av ljust trä och varma blåtoner. Det är ett rum där arkitektur, akustik, teknik och ljusdesign i yppersta världsklass möts.

– Vår nya konsertsal är mer än ett rum för  musik, det är ett konstverk. Vi vill att våra elever och alla som spelar i salen ska känna av detta, både idag och i framtiden. Med hjälp av  Informationstekniks tekniska kunnande och öppna approach kunde vi fullfölja vår vision fullt ut, berättar Mark. Och visionen handlade inte enbart om att  skapa ett fantastiskt ljud. Drottning Silvias konsert sal har större ambitioner än så.

bild
Guldlackerade högtalare som smälter in i lokalen.

ÖGONBLICK AV NÄRVARO OCH KONCENTRATION
Konsertsalen har fått sitt namn efter drottning Silvia, som också är musikskolans beskyddare. Den används av både elever och andra musiker för konserter, repetitioner och Masterclasses: en sal i världsklass på, men inte enbart för, Lilla Akademien.

– Att få vara med i ett projekt av den här  karaktären är en dröm för alla som är  intresserade av ljud, teknik och akustik. Vi hade en tydlig vision och att nu få se eleverna använda salen tycker jag är beviset på att vi har lyckats, säger Jan Hedlund,  ansvarig säljare på  Informationsteknik. 

Att skapa en ny konsertsal bygger på att  olika discipliner får samverka och komplettera  varandra. Att låta varje del nå sin fulla potential. Samtidigt skulle varken arkitektur, akustik, teknik eller ljus sticka ut på egen hand.

– Alla som befinner sig i salen; musiker, artister och publik är här för ögonblick av  njutning och koncentration. Man ska kunna vara i nuet. Då är det viktigt att de olika  disciplinerna samverkar utan att konkurrera. Det blir ju  faktiskt en slags kompromiss, om än i en väldigt positiv  bemärkelse, fortsätter Mark.

EN VIKTIG BYGGNAD, MEN DEN VAR KANSKE ÄNDÅ INTE VIKTIGAST
Drottning Silvias konsertsal är ritad av den erkända italienska arkitekten Giorgio Palù. 

Akustiken är ska pad av den berömda japanska akusti kern Yasuhisa Toyota (fr Nagata Acoustics), som bland annat har ska pat akustiken i Walt Disneys konsert hall i Los Angeles.

Trots det är det kanske inte dess fysiska form och akustiska kvaliteter som är dess mest unika karaktärsdrag. Mark, som tidigare varit med i utvecklingen av The Wathen Hall at St Paul's School i London och Hugoteatern vid Stockholms konstnärliga högskola, tycker att processen kring salens tillkomst är minst lika unik:

– Istället för att se renoveringen av salen som ett fysiskt byggprojekt började vi med hur den skulle kännas och upplevas. Och – inte minst – hur vi skulle möjliggöra för framtida elever att nyttja salen på sitt sätt. Det var den visionen som styrde den fysiska utformningen och inte tvärtom.
Det är den samlade erfarenheten i arbetsgruppen som gjorde processen unik i sitt slag.

– Konsertsalen föddes ur många års erfarenhet av utbildning och musicerande. Tillsammans har vi i gruppen sysslat med liknande projekt under många år. Det var de erfarenheterna som formade arbetet.

Projektet initierades i mitten av 2020 och stod klart i september 2022. Som i andra projekt av den här kalibern är det viktigt med en iterativ process, där man lär sig under tiden och justerar ursprungsplanen.

– Vi startade projektet i september 2020.  Grunden var diskussioner med Mark där vi tog till oss de visioner och drömmar som  Lilla  Akademien hade för konsertsalen. Det blev ett konsultuppdrag där min kollega Marcus Boij  arbetade i nära samarbete med Mark och  arkitekten Giorgio Palù. Målet var att hitta  tekniska lösningar som både uppfyllde Lilla Akademiens musikaliska visioner och smälte in i arkitekturen, säger Jan Hedlund.

– Detta är ett av de mest intressanta och  komplexa projekt jag varit inblandad i. Akustiskt framförd klassisk musik ställer stora krav på en relativt lång efterklang, medan uppspelning av ljud via högtalare oftast fungerar bäst i en lokal med kort efterklang, säger Marcus Boij.
Det innebär att ljudsystemet behöver  anpassas till de arkitektoniska och byggmässiga förutsättningarna, samtidigt som rummet ska fungera för både akustisk musik och ljud via högtalare. 

OPTIMAL KOMPROMISS
– För att nå en slags ”optimal kompromiss”  arbetade vi stegvis framåt. Giorgio är en  mycket kunnig arkitekt som fick oss att prestera vårt  yttersta. Vi behövde vrida på alla bitar för att få till lösningar som var både funktionsmässigt, arkitektoniskt och byggmässigt acceptabla, fortsätter Marcus.

Lilla Akademien är en tillfällig hemvist för 69ramtida musiker, kompositörer och  musikaliska ledare. Projektets huvudmål var att ge dem en autentisk konsertsal att öva och spela i.

– Tidigare behövde eleverna åka till externa konsertsalar för att kunna repetera och spela i professionella miljöer. Med vår nya konsert-sal ville vi ge eleverna en plats på skolan där de kunde få genuina upplevelser av sitt instrument, i sitt rätta element, berättar Mark.

Foto
Mark Tatlow från Lilla Akademien tillsammans medRichard Johnson Projektledare på Informationsteknik.

PROFESSIONELL LJUDANLÄGGNING I EN SAL FÖR AKUSTISKT LJUD OCH RÖSTER
Drottning Silvias konsertsal används till  akustiskt framförd klassisk musik, men även till elektroakustisk musik och visning av livestreamade konserter från Lilla Akademiens systerskolor runt om i världen. Därför behövdes en ljudanläggning som kunde fungera i harmoni med salens akustik.

– Salen är gjord för att bära akustiskt ljud och har relativt lång efterklang. För att begränsa mäng-den ljud som studsar  lokalen var det därför viktigt att hålla nere volymen från högtalarna. Vårt val föll på en lösning med många mindre högtalare som placerades runt om i lokalen,  istället för ett stort traditionellt högtalarsystem. Det var också ett sätt att hantera att publiken sitter runt hela lokalen, med orkestern i mitten, berättar Marcus.

Resultatet blev en unik ljudanläggning som kan skapa innovativa ljudmiljöer som utnyttjar hela salens volym och samtidigt skapar närhet och detaljrikedom.

I konsertsalen fanns ingen plats att gömma traditionella förstärkare. Samtidigt behövdes högtalare. Lösningen blev okonventionell, vilket skulle visa sig ha många fördelar.

– Jag kom tidigt att tänka på en lösning med nätverkshögtalare. Tillverkaren Genelec hade släppt en serie högtalare med studiokvalitet, som dessutom kunde fås lackerade i guldfärg för att smälta in i arkitekturen, säger Marcus Boij.

Det var en lösning som dessutom gav en  möjlighet som inte funnits med i  kravställningen, nämligen multikanalsljud. Det väckte tankar hos Mark. I Lilla Akademiens verksamhet finns nämligen även en kompositionsutbildning. Med multikanalsljud kan man skapa verk där konsertkontroll, på detaljnivå, som vi har idag. Det är vi mycket glada för.

Dagens musikutbildning skiljer sig markant från tidigare generationers. Även musikvärlden är under omvandling. För Lilla Akademien var det viktigt att salen skulle kunna möta både den klassiska musiktraditionen och morgondagens musikvärld.

– Salen ska uppmuntra eleverna att ta  nästa steg i sitt musikskapande. Både idag och  imorgon. Faktum är att vi faktiskt inte vet hur morgondagens elever kommer att utnyttja den.  Informationsteknik har skapat en tekniskt  flexibel lösning som möjliggör alltifrån musik och tal till bildvisning och interaktiva  upplevelser. Utan att det syns i salen, säger Mark.

bild
Ljustrumpeter som kan styras på detaljnivå.

PROJEKT MED NÄRA SAMARBETE
I ett projekt av internationell karaktär samsas olika professioner. För att skapa resultat behöver alla delar arbeta åt samma håll. Arkitekturen behöver möta de tekniska lösningarnas fysiska krav. Ljud och videoteknik behöver möta estetik och byggkrav. 

I grunden handlar det om kärnan i många konstnärliga projekt: att få form och funktion att samverka.

PÅ DESIGNNIVÅ
– Det intrikata ligger i samarbetet, även på  designnivå, för att få detta att fungera. Det är utmaningen. Informationsteknik har haft tät kontakt med entreprenörerna och arbetat nära oss och arkitekten för att bland annat gömma högtalare och kablage, utan att göra avkall på funktionen. Just det nära samarbetet har varit helt avgörande för att nå dit vi nått, fortsätter han.

Richard Johnson menar att samarbetet med Lilla Akademien och Mark var nyckeln:

– Vi har hela tiden hittat lösningar och arbetat väldigt nära i gruppen. Mark har lett arbetet och aldrig svikit visionen eller den höga ambitions-nivån. Därför var det extra roligt när vi gjorde det första skarpa testet i salen och Mark sa  ”Richard, detta är kanon!” Vi vet att vi hade landat rätt.

bild
Teknik bland böljande arkitektur.

HUR SER FRAMTIDEN UT?
Informationsteknik och Lilla Akademien fort-sätter samarbetet på flera olika sätt. Näst på tur står att trimma in och optimera styrsystemet. Ett annat intressant utvecklingsspår möjliggörs av salens fyra meter stora duk.

– En vision som vore roligt att se bli verklighet är hybridkonserter där elever från olika skolor kan spela tillsammans, trots att de befinner sig på olika platser. Därför finns det kameror, video teknik och ett ljudsystem som teoretiskt kan åstadkomma detta när väl den typ av upp-koppling som krävs finns på plats, säger Marcus.

– Ljudsystemet bygger på Dante-protokollet (Digital Audio Network Through Ethernet) vilket gör att vi kan skicka okomprimerat digitalt ljud med väldigt låg latency. Vi ser fram emot vårt fort-satta samarbete och den första livesändningen, berättar Richard. ■