Gränbystaden i Uppsala fortsätter att visa stark tillväxt med nya butiker och restauranger som etablerar sig där. Fastighetsägaren, Atrium Ljungberg, har nyligen tecknat flera nya hyresavtal och under våren öppnar flera nya butikskoncept.
En av de senaste tillskotten är Deichmann, Europas största skokedja med över 4500 butiker i 31 länder. Den 25 april invigs en ny Deichmann-butik på över 400 kvadratmeter i Gränbystaden, vilket välkomnas av företagets vd, Thomas Christensen.
Andra nya butiker som har öppnat eller kommer att öppna inkluderar Lundbergs, Indiska, Stadsmissionen Second Hand, Calzedonia, Intimissimi och Lagerhaus. Dessutom expanderar Synsam med ett nytt koncept, Synsam Megastore med Synsam Outlet, som öppnar den 17 maj.
På restaurangsidan har Sushi Yama, Nordens största sushikedja med fokus på hållbara råvaror, öppnat och blivit väl mottagen av kunderna sedan starten i februari.
Atrium Ljungbergs leasing manager, Veronica Rudfelt, uttrycker sin glädje över den ökande efterfrågan på att etablera sig i Gränbystaden och utöka befintliga koncept.
Gränbystaden och dess omgivande områden är en expansiv del av Uppsala som förväntas integreras helt med innerstaden inom några år. Utvecklingen omfattar bostäder, kontorsfastigheter, idrottsanläggningar och vårdinrättningar. Med över 160 butiker, serviceanläggningar och restauranger är Gränbystaden en av Sveriges största handelsplatser, som hade en omsättning på 3,6 miljarder kronor 2023 och lockar cirka 10 miljoner besökare varje år.