I år firar branschorganisationen Swedisol sitt 50-årsjubileum. Organisationen grundades under 1970-talets energikris och står inför en återuppväckt fråga om ökad energieffektivisering, vilket nu ses som en lösning på flera samhällsutmaningar. Dessa utmaningar inkluderar nya EU-krav på effektivare energianvändning.
– Målet är att svenska bostäder ska vara energisnåla, trygga att bo i och erbjuda ett bra inomhusklimat. Både enskilda medborgare och samhället som helhet har mycket att vinna på att satsa på energieffektivisering. Det utgör ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att möta dagens energiutmaningar, såsom höga energipriser, effektbrist och behovet av att frigöra förnybar el för att genomföra klimatomställningen, säger Veronica Koutny Sochman, VD på Swedisol.
Genom sina 50 år har Swedisol, som representerar svenska producenter och distributörer av mineralull, strävat efter att förbättra isoleringen i byggnader. Organisationen grundades 1974, under det sista året av miljonprogrammet, en period då 100 000 bostäder byggdes varje år.
– Idag har bostadsbyggandet avtagit, och sektorn befinner sig i en djup kris samtidigt som behovet av att renovera och bygga fler bostäder är stort. För att nå EU:s nya energieffektiviseringsmål och samtidigt motverka stagnation och kompetensflykt i byggsektorn behöver politikerna stärka incitamenten för energirenovering av alla byggnadstyper, säger Veronica Koutny Sochman.
Enligt studien "Grön Logik" är det samhällsekonomiska värdet av energieffektivisering enormt, uppskattat till 866 miljarder fram till år 2045. Detta motsvarar nästan två tredjedelar av de totala årliga utgifterna i statsbudgeten. En minskad efterfrågan bidrar till att sänka elpriserna för alla konsumenter och ökar försörjningstryggheten.
Swedisols medlemmar tillverkar och marknadsför isoleringsprodukter av mineralull, som huvudsakligen används som skydd mot kyla, värme, brand och ljud. Mineralull är en samlingsbeteckning för isoleringsmaterial tillverkat av sten eller återvunnet glas. Medlemmar i Swedisol inkluderar Isover Saint Gobain, Knauf Insulation, Paroc Owens Corning och Rockwool.
Under året kommer Swedisol att lyfta fram samhällsnyttan av energieffektivisering genom tilläggsisolering i sin digitala kampanj "50 fakta om mineralull".