Missnöjdhet hos bostadsrättsföreningar enligt Prognoscentrets analys

Foto: Jon Flobrant/Unsplash

Under hösten genomförde analysföretaget Prognoscentret en undersökning om nöjdheten hos Sveriges bostadsrättsföreningar med sina förvaltningsbolag. Resultaten indikerar att övergripande sett är nöjdheten låg och att det finns betydande variation mellan olika bolag. Totalt presenteras specifika resultat för tio av branschens största aktörer, och det framgår att Simpleko, ägt av Riksbyggen, har de mest nöjda kunderna.

En enkät skickades till styrelserna i över 6 500 bostadsrättsföreningar för att mäta deras nöjdhet med de förvaltningsbolag de anlitar. Totalt samlades 1 205 svar in, och över 170 ekonomiska och tekniska förvaltningsbolag utvärderades. För tio företag fanns tillräckligt med svar för att redovisa företagsspecifika resultat.

bild
Källa: Prognoscentret

Undersökningen visar att nöjdheten med förvaltningsbolagen är låg med ett nöjdkundindex (NKI) på 62 på en 100-gradig skala. Värden mellan 65 och 75 anses vara medelhög nöjdhet, medan värden under 60 indikerar missnöje. Spridningen i prestation är betydande, och Simpleko, ägt av Riksbyggen, har det högsta NKI-värdet på 80.

Nöjdheten var liknande oavsett om teknisk eller ekonomisk förvaltning utvärderades. Däremot fanns det högre missnöje bland de föreningar som anlitade samma förvaltningsbolag för både teknisk och ekonomisk förvaltning (NKI 59). Äldre föreningar var generellt mer nöjda än yngre, med en NKI på 66 för de bildade före 1980 och 61 för nyare föreningar.

De tio största aktörerna med tillräckligt många svar för resultat inkluderar Allabrf, Bredablick, Fastighetsägarna Service, Fastum, HSB, Nabo, Riksbyggen, SBC, Simpleko och Storholmen. En graf visar betygen för dessa bolag samt branschens genomsnitt.

Statistiska drivkraftsanalyser indikerar att pålitlighet, inklusive effektiv felhantering och leverans enligt avtal, samt grundläggande förvaltningskvalitet, som involverar god kunskap och förmåga att förebygga problem, är centrala områden för att öka kundnöjdheten. Branschen erhåller idag underbetyg från kunderna inom båda dessa områden. Trots detta är den personliga servicen branschens främsta styrka.