Hufvudstaden, Aspelin Ramm och Ikano har Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster. Hufvudstaden har nöjdast hyresgäster inom klassen storbolag, Aspelin Ramm inom medelstora bolag och Ikano inom klassen små bolag. Det visar Fastighetsbarometern Kontor som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet, som presenterades idag av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.
Fastighetsbarometern Kontor har pågått sedan 1997 och korar varje år NKI-vinnare. NKI, som är en förkortning för Nöjd-Kund-Index, innebär att bolag med högst NKI också har nöjdast kunder. Nytt för i år är att vinnarna delas upp i tre kategorier – små, medelstora och storbolag.
Fastighetsbarometerns andra del heter Fastighetsbarometern Butik, vilket är en separat undersökning där köpcentrum runtom i Sverige tävlar om nöjdast kunder. Årets vinnare är Kvarteret Giraffen.
Årets vinnare av Fastighetsbarometern Kontor och Butik beskriver:
- Hufvudstaden – Vinnare av Storbolag
"Jag vill rikta ett stort tack till våra kunder som via sitt deltagande i undersökningen hjälper oss att löpande utveckla och förbättra vår verksamhet. I år har Hufvudstaden höjt sig inom flera kategorier vilket tyder på ett strukturerat och värdeskapande arbete inom hela organisationen" säger Anders Nygren, VD Hufvudstaden.
- Aspelin Ramm – Vinnare av Medelstora bolag
"Samtliga medarbetare på Aspelin Ramm har en sak gemensamt, och det är att vi bryr oss om våra hyresgäster. Vi försöker alltid göra vårt bästa för att förstå och möta deras behov, då vår ambition är att sätta människan i centrum när vi utvecklar och förvaltar våra fastigheter.
Fastighetsbarometerns undersökning ger oss värdefull insikt i områden som vi kan förbättra men också ett lyckorus då våra hyresgäster återigen visar sig vara så nöjda. Detta fina pris ger oss ny kunskap och kraft till vårt fortsatta arbete", säger Manne Aronsson, VD Aspelin Ramm Fastigheter AB
- Ikano – Vinnare av Små bolag
"Vi är jätteglada över utmärkelsen! Och framför allt är vi glada att vi år för år förbättrar vårt index. Vi tror mycket på att arbeta tillsammans för att skapa en bra arbetsmiljö. Det handlar om att sätta av tid för dialog och möten, arbeta förebyggande och att prioritera information kring vad som händer i fastigheten, säger Fredrik Koos, kommersiell förvaltare, kontor och vårdboende."
- Giraffen – Vinnare av Fastighetsbarometern Butik
"Vi är otroligt stolta och tacksamma över detta betyg och att få detta ärofyllda resultat för tredje året i rad betyder ju att vi helt enkelt måste göra rätt saker! I år sticker våra höga betyg ut lite extra inom Centrumledning, Trygghet och Säkerhet och Marknadsföring. Alla högt prioriterade områden för oss och något vi verkligen fokuserat extra på" fortsätter Martina.
- CFI Group
"Att branschen utvecklas positivt samtidigt som bolagen fortsätter att investera i sina kundrelationer är mycket glädjande. Kontakten med hyresgästerna är en viktig drivkraft för nöjdhet, och i tider som denna spelar detta dessutom en avgörande roll. Att arbeta proaktivt, vara tillgängliga och bemöta sina hyresgäster väl är i många fall nyckeln till framgång.
Grattis till vinnarna och vi ser fram emot att snart få träffa alla deltagande bolag; diskutera utmaningar och möjligheter samt kora vinnarna på Fastighetsbarometerns helt nya kundevent", säger Edgar Follin, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.
- Fastighetsägarna
"I utmanande tider är kundrelationen som allra viktigast. Det är därför mycket glädjande att fastighetsbolagens kundkontakt värderas så högt att en redan hög kundnöjdhet stigit ytterligare. Det är ett tydligt tecken på att dialogen mellan hyresvärden och lokalhyresgästerna fungerar bra", säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.