Wihlborgs genomgår organisatoriska förändringar för ökad effektivitet

Andreas Ivarsson och Arvid Liepe. Foto: Josefin Widell Hultgren

I syfte att öka effektiviteten i verksamheten och tydliggöra befintliga arbetsmetoder genomför Wihlborgs mindre organisatoriska förändringar. Dessa förändringar inkluderar att utse ekonomi- och finanschef samt projekt- och utvecklingschef som vice VD, samt att skapa en ny affärsnära roll. Dessa åtgärder leder även till en minskning av antalet personer i koncernledningen.

Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, samt Andreas Ivarsson, projekt- och utvecklingschef, blir nu vice VD. Inköpsavdelningen flyttas till projekt- och utvecklingsavdelningen. En ny tjänst införs, marknadsutvecklare, som kommer att ingå i projekt- och utvecklingsavdelningen. Mia Rolf, nuvarande marknads- och kommunikationschef, tilldelas denna roll, vilket resulterar i en minskning av antalet funktioner i koncernledningen.

Motiveringen bakom den nyinrättade rollen som marknadsutvecklare är det växande behovet av affärsnärt arbete och att stärka relationer med viktiga intressenter i stad, region och näringsliv på olika marknader. Mia Rolf, med erfarenhet som tidigare VD för Ideon Science Park och bakgrund inom entreprenörskap, affärs- och varumärkesutveckling samt digitalisering, kommer att fokusera på detta område.

- På Wihlborgs genomför vi ständigt små förändringar i vår verksamhet för att bli ytterligare lite bättre och anpassa oss efter aktuella behov. Med denna organisationsförändring får vi en ännu bättre framdrift i inköpsarbetet, ett förtydligande att projekt- och utvecklingschef är en central funktion med hela bolaget som arbetsfält, och ett ökat fokus på marknadsbearbetning, regionutveckling och våra investeringar i innovationskluster, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.